زهرات الربيع



Free CursorsMyspace Layo
 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
فتافيت السكر
Admin
Admin


الجنسية :

عدد المساهمات : 1925
تاريخ التسجيل : 19/08/2009
العمر : 41
الموقع : في حضن غيمة

مُساهمةموضوع: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الأحد سبتمبر 06, 2009 4:10 am

قبل زواجي كانت امي تقوللي خللي زوجك يتعـود عـلى ريحـتـك وحرارة صدرك...مع بعض الشرح المقتضب بس انا بالنباهة كده فهمت لحالي...وفعلا طبقت كلامها وشوفوا اش صار...وكيف؟

- من أول زواجي بحياتي ماخليت زوجي ينام لوحده...حتى لوماكان فيي نوم...أدخل معاه أنيمو زي البيبي...بعدها أخرج...
اممممممممم!!!ما بعرف كيف اشرحلكم....بس اعذروني كلوللتوضيح والافادة مو أكثرمن هيك....والله العالم...
كنت أخليه يحط راسو ع صدري أو قريب من صدري ( عشان يتعود على ريحتي وحرارة جسمي)...
.أنا كنت أطبق هذي الخطوة...أخلي عقله اللاواعي يربط بين ريحتي وحرارة صدري والنوم...
وبعدها شوفي كيف؟؟؟والله مارح يقدر زوجك ينام الا وانتي معاه........لدرجة أوقات أكون مشغولة ...زوجي يناديني يقوللي تعالي نيميني!!!

كان عندي زميلة تعاني من سفرزوجهاالمستمر...علمتها على الطريقة....طبقتها معاه لمدة 8 شهور...بعدها سافر على سوريا كالعادة مع أصحابه....تقوللي لما جاء الفجرالاهويتصل عليها يقوللها ماقدرت أنام اتعودت عليكي...بس طلع الصباح حجز...والظهر وهوبالبلد عندها....رجع وهومرهق وتعباااااان من السهر////

طيب بس ننوم أزواجنا هيك من غير أي شي ثاني؟؟؟
لاياقلبي...فيه...وفيه أشياء كثيرة لااااااااازم تراعيها....
وهي انك فيـــــــن تحطي يدك قبل ماينام؟؟؟
أنا أقولك فين...
خللي ايدك على ظهره بين الأكتاف...وامسحي عليه بهذي المنطقة مسح خفيف لغاية ينام....
أو
حطي اصبعك الابهام على الجبين وحركيه بمسح خفيف على الجبين وبين العيون...
أو
حطي ايدك على رقبته من الخلف وكمان امسحي عليها....مسح خيف رقيق...وبحركة بطييييئة...
أو
خللي يدك على كتفه من فوق وحركيها ( طالعة نازلة)...على الرقبة والكتف...كمان بحركة خفيفة وبطيئة...
ليـــــــــــــــــــــــــه؟؟ ؟
باختصار..لأن هذي المناطق اللي ذكرتها هي اللي يحصل فيها التوتر...وشد الاعصاب...وعشان تزيلي التوتر...لازم تسوي هالحركة البسيطة عشان ترتخي الاعصاب...وعشان تشغلي العقل بشي ثاني يخليه يبعد عن التفكير والتوتر...
طيب...انتي ماعندك عشرين يد عشان تلمسي كل هالمناطق بوقت واحد....اش تسوي؟؟؟
لازم تعرفي منطقة التوتر عند زوجك.....لاتحتاري أنا أعلمك كيف....
اذا زوجك من النوع اللي فيه خطوط أفقيه بالجبين أو خطين طوليين فوق بين الحواجب...والجفون العلوية نازلة شوي على العيون...على طول اعرفي انها هذي منطقة التوتر...يعني على طول حطي ايدك هنا...
لاحظي أكتاف زوجك...اذا كانت مرفوعة شوي على فوق...والمنطقة اللي بين أكتافه ورقبته مشدودة...فهذي هي منطقة التوتر...وخللي يدك على هذي المنطقة...
أما اذا كانت أكتافه راجعة على ورا....فمنطقة التوتربوسط الظهر وبين الأكتاف من الخلف...وعلى الرقبة من ورا...
أما اذا كان راسه راجع أو منحني للخلف شوي فمنطقة التوتر بالرقبة من الخلف...فخللي يدك على الرقبة من الخلف...
و هيك حيناااااااااام بشكل سريع ونوم عميق ومريييييح...

ثاني تطبيق


وقت ما أصحي زوجي من النوم....يقوم معي على طول ( ماشاء الله)...يعني مايتعبني وأنا أصحيه...
اش سويت...؟؟؟
الشخص لما يكون نايم....حاسة الابصارتكون معطلة...لاكن في حواس ثانية لسّا شغالة...وهي: السمع واللمس والشم...
أقرب فمي من أذن زوجي...وأناديه باسمه...دايما أقوللو بيبي...أقولها له بشكل وشوشة...هناأنبه حاسة السمع...وحاسة الشم نحنا منبهينا من الليل( لماأنومه وهو متعود على ريحتي)...فأول ماأقرب منه على طول يبدأيشم ريحتي...اللي تعود عليها...
ووقت ماأنادي عليه باسمه أمرر يدي بشكل خفيف على وجهه والمس كفوفه...هنا أنبه حاسة اللمس وكمان يحس بحرارة جسمي اللي اتعود عليها...
ووقتها على طول يفتح عيونو ويبتسملي............ ........وبهيك مايتعبني بالتصحية...رغم اني أول ماأتزوجنا كانت أختوتقوللي الله يعينك عليه ترى " نومه ثقيييييييييييل...."


ثالث تطبيق...

أوقات يدخل زوجك البيت وهو بعدة حالات مثلا: معصب , محبط , متضايق .... كيف تتصرفي بهذا الوقت...
اذا اجاكي وهو عنده مشكلة وحسيتي ان فيه شوية خوف...على طول حطي يدك على ظهره وامسحي عليه بقوة...وابدأي كلميه...حتلاقيه على طول اتطمن...
اذا اجاكي وهو محبط وحاس بالفشل والخيبة...امسكي يده واضغطي عليها بين كفوفك ...أو حطي يدك على ركبته...اذا كان جالس...
اذاجاكي وهومتضايق وفيه حزن...حطي يدك على كتفه واربتي عليه...
اذامربموقف ( يهز ثقته )...أي موقف حسيتي ان ثقته انهزت منه...حطي يدك على راسه...وحركي أصابعك بين شعره...
اذاحسيتيه محتاج عاطفة...والعاطفة اللي أناأقصدها هي عاطفة الاهتمام...وانه حاس انك مقصرة معاه...حطي يدك على صدره...
اذاكان معصب لاااااااااااااااتلمسيه أبدا.....ركزي بعيونه..عشان تقدري تديري تصرفاته...ابدأي كلميه بصوت هادي ونبرة متوازنة...ووقت ماتكلميه اجلسي على الأرض...وأطلبي منه يجلس ...اذا جلس ابدأي كلميه واتفاهمي معاه...
طبعا هذا أمررسولنا الكريم...والان اكتشفوا بأوروبا ان الانسان اذا كان معصب وجلس...الدورة الدموية عنده تبطأوالضغط ينخفض ويبدأ الشخص يهدأ وضربات القلب تهدأ......بسبب القرب من الجاذبية الأرضية...وانحناءات الجسم...
سبحان الله ( لا ينطق عن الهوى)

طيب ليه اخترنا هادي الأماكن مو غيرها؟


اذا حطيتي يدك على ظهر أي شخص يحس انه فيه أحد معاه وانه له سند بالدنيا...
واذا كانت على اليد فيها دعم وتشجيع لأن أفعال الانسان تكون باليد أو الرجل....فاذا لمستي الركبة والكف يحس بالتشجيع...
الكتف....فيه مواساة............ ...عشان كذا كان أنسب مكان للمواساة...
طيب الراس؟...دايما يقولوا تاج راسي....واللي معتز بنفسه يقول راسي مرفوع....فعشان هيك كان لمس الراس والشعرفيه بناء ثقة......
اما الصدر فمعروووووووف انو مكان لكل الاحاسيس والمشاعر...يعرف زوجك انك تحبيه بدون ماتفتحي فمك...

التطبيق الرابع...

معروف انو أقوى تواصل بين أي شخصين...هو العيون....
ومنها نقدر نقول كلام...مانقدر ننطقه بالواقع...أصلا مانعرف نقوله....
طيب اش علاقتها؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اذا حسيتي زوجك يريد ان يعترفلك بشي مخجل....وحسيتيه خايف أو محرج بقوله...لاتركزي بعيونه .حاولي تتجاهلي انك تركزي في عيونه...عشان يلاقي الجرأة بالاعتراف والحكي...
لكن لواتطلعتي فيه...حتلاقيه يرتبك ويتلخبط ولسانه ينربط وممكن مايكمل الكلام....وبعدين مايحكيلك...حتلاقيه يتجنب ينظر بعيونك.....وشوي شوي يتجنب يتكلم ويجلس معاكي...
لكن...اذا كان يريد ان يقولك على شي غير مخجل بس فضفضة...مجرد اعتراف بمشكلة يمر فيها (مثلا)...ركزي بعيونه...لأن هذي النظرة تعطيه التشجيع وانك مهتمة للكلام اللي يريد ان يقوله


اتمنى انه كلامي يعجبكم ومااكون افورت شوي بالحكي وتستفيدوا منه.. وانا متاكده انه كم المعلومات هادي مفيدة لكثير من المواقف وليس النوم فقط... بحب اسمع تعليقاتكم لا تحرموني منها.. ومساكم وصباحكم ورد حبيباتي

_________________


ليه لا ضعت من نفسي انا
القاني معاك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتافيت الملح
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 3921
تاريخ التسجيل : 18/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الأحد سبتمبر 06, 2009 8:01 am

يا معلم انت يا معلم
ردي ما رح اقدر احكيلك اياه الا لما اجرب
وان شاء الله اني احفظ منيح وما الخبط
مثلا اطلع بعيونه وهو بده يحكيلي سر هيك عمره ما رح يحكي
سيبيني يا بت لما ازاكر كويس

_________________






الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتافيت السكر
Admin
Admin


الجنسية :

عدد المساهمات : 1925
تاريخ التسجيل : 19/08/2009
العمر : 41
الموقع : في حضن غيمة

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الأحد سبتمبر 06, 2009 8:06 am

زاكري يختي زاكري.. وديني لاسقطك في الامتحان

_________________


ليه لا ضعت من نفسي انا
القاني معاك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
koki_pop
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 2083
تاريخ التسجيل : 20/08/2009
العمر : 38
الموقع : بيتي .. عشان بحبه

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الأحد سبتمبر 06, 2009 12:09 pm

لا يا سكر انتي ما افورتيش ولا حاجة .. المعلومات دي مفيدة جدا والله ساعات الواحد بيعملها بس بدون قصد منه ام بيعملها من غير ما يكون عارف نتيجتها .. بس شكرا كتير انا سيفت الصفحة وحياتك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتافيت السكر
Admin
Admin


الجنسية :

عدد المساهمات : 1925
تاريخ التسجيل : 19/08/2009
العمر : 41
الموقع : في حضن غيمة

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الأحد سبتمبر 06, 2009 12:22 pm

يا سلام ع شهادة التقدير ... مشكورة حبي ع الثقة دي .. ربنا يخليكي وما يحرمنا من ردودك الحلوة

_________________


ليه لا ضعت من نفسي انا
القاني معاك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Rehab2008
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 276
تاريخ التسجيل : 20/08/2009
العمر : 38
الموقع : الاسكندرية عروس البحر المتوسط

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الإثنين سبتمبر 07, 2009 1:11 am


_________________



[SIZE=6][/SIZE]

مصرية وافتخر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتافيت السكر
Admin
Admin


الجنسية :

عدد المساهمات : 1925
تاريخ التسجيل : 19/08/2009
العمر : 41
الموقع : في حضن غيمة

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الإثنين سبتمبر 07, 2009 10:36 am

تسلمي يارحاب ايه يختي يعني ده بس اللي طلع معاكي انا بقى ما بحبش الردود المتفبركة دي احب اسمع رايك انتي واحب اشوف قلتي ايه لما قرأتيه.. اما الردود دي ما بحبهاش وممكن اتقبلها من ناس بس في ناس ما ينفعش ما اعرفش هم فكروا بايه لما قاروا موضوعي وانت بقى وحده منهم.... عشان كده اعملي رفيرس يختي وتعايل تاني وقولي رايك ايه يفي اللي انا قلته... انا مستنية مش تسيبيني ابرد في الموضوع وانا بستنى.. الجو برد هنا يلا ارجعي بسرعه ياروح قلب الفتفوتة..واحشاني جدا والله

_________________


ليه لا ضعت من نفسي انا
القاني معاك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
westwnd
المشرفة العامة
المشرفة العامة


الجنسية :

عدد المساهمات : 3718
تاريخ التسجيل : 18/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الإثنين سبتمبر 07, 2009 11:14 am

انا بقى بصراحة استفدت جدا من الكلام ده
بس على فكرة يا توتا وحياتك معظم الرجالة وخصوصا فى مصر مش عندهم الموضوع ده نهائى
او بمعنى اصح مش بيفكروا فيه
يعنى مثلا الراجل يكون قرفان طول النهار ما بيصدق يحط دماغه على المخده
ويلاقى مراته فوق راسه
ازيك ياابو محمد شفت اللى حصل
الانبوية خلصت و اشتريت بطاطس و خضار والواد ابنك مغلبنى
يوووووووووووووووووووه دوشة ملهاش حل

العيب مش فى الرجالة
العيب فى الستات اللى مش عارفة تتعامل مع رجالتها

_________________
[i][b]ربنا هب لنا من أزواجنا و ذرياتنا قرة أعينِ و اجعلنا للمتقين إماماً[/b][/i]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فلفل شطة
اجمل الزهرات
اجمل الزهرات


عدد المساهمات : 274
تاريخ التسجيل : 20/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الإثنين سبتمبر 07, 2009 11:31 am

تسلمي ياعسل مسكر
معلومات كتيييييييييييييير حلوة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زهرة السنديان
زهرة جديدة نونو
زهرة جديدة نونو


الجنسية :

عدد المساهمات : 37
تاريخ التسجيل : 05/09/2009

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الخميس سبتمبر 17, 2009 8:50 am

بصراحه الموضوع مفيد جدا خصوص للمتزوجين طازه
وكلامك ياسكاكر يؤكد المثل القائل

أبنك على ما تربيه وزوجك على ما تعوديه وانا معاكي في حكاية انه لازم يتعود على النوم معاكي حتى لوكنتي مشغوله حتى ما يستغني عنك ابدوتصيري شئ اساسي في حياته الموضوع عجبني كثيررررررررر
يسلمو يا عسل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ام مكين
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 1083
تاريخ التسجيل : 24/08/2009
العمر : 37
الموقع : عالم الاحلام الوردية

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الثلاثاء سبتمبر 22, 2009 11:09 pm

فعلا موضوع هام ومفيد وماقصرتي بالشرح ابدا وانا من جهتي انا يلي عندي هل مشكلة انو مابقدر انام من دون زوجي الله يخليهم لينا يارب ولا يخليهم من بيوتهم موضوع فعلا تشكري عليه

_________________


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أم مرام
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 1018
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
الموقع : بعالم الحمية الرجيم

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الخميس سبتمبر 24, 2009 5:02 am

كلامك كله حلو وكمان صحيح وميه ميه انا مجرباه اذا مش كله اغلبه ربي يجعلنا دائما مبسوطين وسعيدين معاهم ويسعدك ويسعد ايامك يا عسل والله بحبك يا سكره وموضوعك كتير كتير كتير حلو تسلمي يا مسكره

_________________
http://ticker.7910.org/wa__135__03kv00000g41OXNsenw2MDU1MDFqZGF8eW91ciB0ZXh0.gif
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Rehab2008
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 276
تاريخ التسجيل : 20/08/2009
العمر : 38
الموقع : الاسكندرية عروس البحر المتوسط

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   السبت سبتمبر 26, 2009 5:36 am

فتافيت السكر كتب:
تسلمي يارحاب ايه يختي يعني ده بس اللي طلع معاكي انا بقى ما بحبش الردود المتفبركة دي احب اسمع رايك انتي واحب اشوف قلتي ايه لما قرأتيه.. اما الردود دي ما بحبهاش وممكن اتقبلها من ناس بس في ناس ما ينفعش ما اعرفش هم فكروا بايه لما قاروا موضوعي وانت بقى وحده منهم.... عشان كده اعملي رفيرس يختي وتعايل تاني وقولي رايك ايه يفي اللي انا قلته... انا مستنية مش تسيبيني ابرد في الموضوع وانا بستنى.. الجو برد هنا يلا ارجعي بسرعه ياروح قلب الفتفوتة..واحشاني جدا والله

وانتى وحشانى اكثر يا توته والله كلامك من حلوته ملقيتش رد يعبر عن رأيي
بس بصى يا ستى حقولك انا حسيت من خلال كلماتك بالحب والدفئ اللى ممكن تحسية ويحسه زوجك وانتى بتتعاملى معاه كده بس تفتكرى كل الرجال ممكن يوافقوكى خاصة لو مواعيدهم متلغبطة زى جوزى ممكن يجى الصبح مش شايف او بالليل او بالنهار وفى كل الاحوال بيرجع على اخرة مش عايز غير لقمة صغيرة وسرير فاضى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتافيت السكر
Admin
Admin


الجنسية :

عدد المساهمات : 1925
تاريخ التسجيل : 19/08/2009
العمر : 41
الموقع : في حضن غيمة

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الأربعاء سبتمبر 30, 2009 1:05 am

ماشي الكلام يا روبي .. مشكورة حبيبتي على مرورك التاني .. وكلامك واقول ايوة ينفع وماله المواعيد مالهاش دعوة بالحب اللي انتي تديه لزوجك وتعويدك اله على طريقة نوم معينه ده رايي....وليه يعوز يعني سرير فاضي.. مايكون فيه انتي وتكوني بتاخدي بالك منه بس.. صدقيني حاجات كتير بتختلف...

ويستتي.. رنا..زهرة السنديان.. ويستتي.. ام مرام..وفلفولة الحراقة منورين والله.ز يارب ما انحرم من ردودكم الحلوة ومساهماتكم وتشجيعكم مشكورين ع المرور حبيباتي

_________________


ليه لا ضعت من نفسي انا
القاني معاك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
لميا
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 1508
تاريخ التسجيل : 19/08/2009
العمر : 35

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   الخميس أكتوبر 29, 2009 7:38 pm

نصائح ثمينة يافتفوته ومدام انتي مجرباها اجرب انا كمان
والمثل بيقول اسال مجرب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتافيت السكر
Admin
Admin


الجنسية :

عدد المساهمات : 1925
تاريخ التسجيل : 19/08/2009
العمر : 41
الموقع : في حضن غيمة

مُساهمةموضوع: رد: كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي   السبت أكتوبر 31, 2009 10:52 pm

ايوة كده صح اسال مجرب.. يارب تعطي نتيجة معاكي ومع اي صبية بتمر ع الموضوع ويارب تستفيدوا منه بجد.ز مشكورين على تعليقاتكم وتشجيعكم

_________________


ليه لا ضعت من نفسي انا
القاني معاك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
كيف تخلي زوجك ماينام بدونك...تعالوا استفيدوا من خبراتي
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
زهرات الربيع :: الحياة الزوجية والعناية بالاطفال :: الحياة الزوجية-
انتقل الى: