زهرات الربيع



Free CursorsMyspace Layo
 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 لماذا نرتاح لشخص معين دون غيره ؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
westwnd
المشرفة العامة
المشرفة العامة


الجنسية :

عدد المساهمات : 3718
تاريخ التسجيل : 18/08/2009

مُساهمةموضوع: لماذا نرتاح لشخص معين دون غيره ؟   الثلاثاء أغسطس 25, 2009 10:42 am



اثبت بعض العلماء مؤخرا أن هناك خارطة للحب موجودة في دماغ الإنسان. هذه الخريطة

هي التي تساعد الإنسان على معرفة ما إذا كان الشخص المقابل له مناسب للارتباط به

أم لا. يفيد العلماء أن خريطة الحب الموجودة في دماغ الإنسان هي عبارة عن مجموعة

من الصفات التي يرغب الإنسان بوجودها عند الشخص المثالي الذي يطمح للارتباط به.

بحيث أنة حالما تقابل شخصا تتوفر فيه الصفات الموجودة في دماغك فانك تشعر بالانجذاب

نحوه والعكس صحيح. هذه الصفات تخزن في الدماغ خلال جميع مراحل الحياة مثل ابتسامة

أمك و روح الدعابة عند أبيك، أي أنها صفات تتجمع على مدى مشوار الحياة على شكل

خريطة موجودة في عقلك الباطن. عندما تقابلين إنسانا تنطبق علية معظم الشروط فان الدماغ

يفرز مادة كيماوية تبعث على الشعور بالفرح. كذلك يفرز الجسم هرمونات أخرى،إضافة إلى

ذلك فان الجسم يفرز كميات إضافية من الأدرينالين و النورادرينالين مما يسبب احمرار الوجه،

تعرق اليدين، سرعة التنفس، و تسارع في ضربات القلب. بعد ذهاب الشخص فان مفعول

هذه المواد الكيماوية ينخفض من الدم و يصاب الإنسان بالإرهاق و الاكتئاب. هذا الأمر

يفسر لماذا يصاب الإنسان بالحزن عندما يكون بعيدا عن الشخص الذي يحبه.


_________________
[i][b]ربنا هب لنا من أزواجنا و ذرياتنا قرة أعينِ و اجعلنا للمتقين إماماً[/b][/i]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ريهام يوسف
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 172
تاريخ التسجيل : 20/08/2009
الموقع : فوق السحاب

مُساهمةموضوع: رد: لماذا نرتاح لشخص معين دون غيره ؟   الأربعاء أغسطس 26, 2009 1:53 pm

طيب يا شاطرة اذا كانت نظريتك صحيحة .. ممكن تفسريلي حاجتين ؟؟!!!!

ليه ممكن ان يكون فيه بينا وبين شخص معين عداوة بعدين نحبه ؟؟ بما ان النظرية بتقول ان حب الشخص يتكون عندك فى مراحل حياتك !!!

كمان ليه ممكن نحب شخص وبعد ما نعرفه ونعرف اخلاقه نكرهه يعنى ليه الخلايا بتاعتنا ما قلتلناش ساعتها ان الشخص ده مش هو المناسب لينا ؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ام مكين
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 1083
تاريخ التسجيل : 24/08/2009
العمر : 37
الموقع : عالم الاحلام الوردية

مُساهمةموضوع: رد: لماذا نرتاح لشخص معين دون غيره ؟   الخميس أغسطس 27, 2009 12:03 pm

انا مع ريهام بهل موضوع لانو صار معي بس على كلا شكرا على جهودك

_________________


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتافيت السكر
Admin
Admin


الجنسية :

عدد المساهمات : 1925
تاريخ التسجيل : 19/08/2009
العمر : 41
الموقع : في حضن غيمة

مُساهمةموضوع: رد: لماذا نرتاح لشخص معين دون غيره ؟   الثلاثاء سبتمبر 01, 2009 12:00 am

انا حبيت كتير التفسير وحبيت الموضوع كتير .ز بجد كتير ممتعه النظرية دي...

وبعد اذنك ويستتي احب ارد على ريري.. انا بتوقع حبيبتي انه نحن كبشر الذكريات الموجودة في المخ دي وبتخلينا نلاقي الشخص اللي هنحبه بتسيطر علينا وبتخلينا نحس فيه كشخص بس لما نتعرف عليه هتطلع صفاته الحقيقية و اللي موجود في دماغنا مالوش دعوه فيها.. وساعتها ممكن نحبة او ما نحبه بس الانجذاب بتهيالي مالوش دعوه بالصفات.. هي بتقول الانجذاب وهو اول شعور نحس به وبعدين الشخص اللي انجذبنا اله يا بيثبت انه شخص جيد ويستحق الاستمرار معه او العكس صحيح وبرضو الاشخاص اللي بكرههم وبعدين نحبهم كمان الصفات هي اللي بتحكم مش الانجذاب.. ركزي يختي هي بتقول انجذاب ومشاعر اما الصفات وتثبيت الحب فده قصة تانية.. وكده يعني ارجو اني اكون اقنعتك او جاوبت بس ده رايي.. ارجو ان تتقبلي مروري ويستتي وردي على ريري روح قلبي وحشتوني صبايا

_________________


ليه لا ضعت من نفسي انا
القاني معاك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتافيت الملح
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 3921
تاريخ التسجيل : 18/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: لماذا نرتاح لشخص معين دون غيره ؟   الخميس سبتمبر 03, 2009 10:47 am

برافو فتفوته حلوة كلامك سليم
وبعدين في نقطة تانيه انا بحب الشخص المعين لانه بيملك صفات معينه لكن بعد فترة ازا اكتشفت انه تغير او كان يكزب علي ساعتها بكرهه
وست صباح الخير
ريري ورنا وفتفوته يسعد اوقاتك

_________________






الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
westwnd
المشرفة العامة
المشرفة العامة


الجنسية :

عدد المساهمات : 3718
تاريخ التسجيل : 18/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: لماذا نرتاح لشخص معين دون غيره ؟   السبت سبتمبر 05, 2009 10:21 pm

ريهام يوسف كتب:
طيب يا شاطرة اذا كانت نظريتك صحيحة .. ممكن تفسريلي حاجتين ؟؟!!!!

ليه ممكن ان يكون فيه بينا وبين شخص معين عداوة بعدين نحبه ؟؟ بما ان النظرية بتقول ان حب الشخص يتكون عندك فى مراحل حياتك !!!

كمان ليه ممكن نحب شخص وبعد ما نعرفه ونعرف اخلاقه نكرهه يعنى ليه الخلايا بتاعتنا ما قلتلناش ساعتها ان الشخص ده مش هو المناسب لينا ؟؟




بصى يا ريرى احنا ممكن نحب الشخص بعد عداوته لاننا ممكن نكون فاهمينه غلط او حصل سوء تفاهم فى البداية او لاحطنا فيه حاجة مش عجبتنا فى البداية فاتكون انطباع خاطئ لكن لما عشرناه او عرفناه عن قرب اتصلحت نظرتنا فيه
وعلى فكرة مقولة الانطباع الاول يدوم دى نظرية وقتية بمعنى ان ممكن الشخص تاخدى عنه فكرة وحشة فى البداية ولما تعرفيه ممكن يثبت لك العكس و يبرر كمان هو اتصرف ليه كده و معاه اسبابه


و كمان سؤالك ليه نحب شخص و كمان بعد الحب يطلع مش مناسب برده هقولك ده ممكن يكون سوء تفاهم
انتى حبيتيه علشان موقف معين عجبك او صفة حلوة عجبتك مش عرفتى كل صفاته او لانك عايزة تحبى الشخص ده بصرف النظر عن ايه اللى جواه وعلى فكرة ده اللى بيحصل فى الجوازات الايام دى
بمعنى ان البنت تحب الشخص جدا و يتفقوا على الزواج لكن عارفة هم عرفوا بعض سطحيا بس لكن مش تغلغلوا جوة بعض بمعنى اصح مش عاشروا بعض
وانتى اكيد عارفة المثل المصرى اللى بيقول تعرف فعلان اه اعرفه عاشرته لاء تبقى ماتعرفوش

عرفتى بقى و على فكرة الفكرتين او السؤالين دول بيكملوا بعض لدرجة كبيرة و بيصبوا فى قالب واحد




تسلمى يا ريرى يا قمر و اسفة على الاطالة

_________________
[i][b]ربنا هب لنا من أزواجنا و ذرياتنا قرة أعينِ و اجعلنا للمتقين إماماً[/b][/i]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
westwnd
المشرفة العامة
المشرفة العامة


الجنسية :

عدد المساهمات : 3718
تاريخ التسجيل : 18/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: لماذا نرتاح لشخص معين دون غيره ؟   السبت سبتمبر 05, 2009 10:23 pm

حبيبة قلبى توتا القمر
طبعا اتقبل مرورك و كلامك كمان
و فعلا ده اللى بيحصل تمام
و ياريت تقراى كلامى و تقولى كلامى صح ولا غلط

_________________
[i][b]ربنا هب لنا من أزواجنا و ذرياتنا قرة أعينِ و اجعلنا للمتقين إماماً[/b][/i]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتافيت السكر
Admin
Admin


الجنسية :

عدد المساهمات : 1925
تاريخ التسجيل : 19/08/2009
العمر : 41
الموقع : في حضن غيمة

مُساهمةموضوع: رد: لماذا نرتاح لشخص معين دون غيره ؟   الأحد سبتمبر 06, 2009 12:24 am

كله بيصب في نفس القالب حبيبتي يعني تقريبا زي ما انا قلت مع بعض التفصيل.. وده تقريبا هو الصح واللي بيفسر تناقضات احساسنا تجاه اشخاص معينين.. مشكورة حبي ع المرور وعلى توضيحك الحلو متلك.. وحد مثقف وفهمان متلك هاجي انا جنبه ايه يعني.. مشكورة حبي ربنا ما يحرمنا من مواضيعك وردودك الحلوة

_________________


ليه لا ضعت من نفسي انا
القاني معاك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
لماذا نرتاح لشخص معين دون غيره ؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
زهرات الربيع :: المنتدي العام والدردشة :: المواضيع العامة والدردشة والشات-
انتقل الى: