زهرات الربيع



Free CursorsMyspace Layo
 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 موضوع موجود فى كل بيت

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
مانو
زهرة جميلة
زهرة جميلة


الجنسية :

عدد المساهمات : 247
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 43

مُساهمةموضوع: موضوع موجود فى كل بيت   الأحد أكتوبر 25, 2009 1:25 pm

انا النهارده يا بنات هكلمكموا فى موضوع
موجود فى كل بيت
هو اما موجود
واما كان موجود
واما هيكون موجود
موضوع ساعات بيفرح
ساعات بيدوخ
ساعات بيزعل
^
^
^
^
^
^
^



^
^
^
^



فكرتوا ايه هو ياترى الموضوع اللى عليه الكلام
انا هقولكم هو ســــــــــــــــــــــــــــن المراهـــــــــــــــــــــــــــــقه
عندى حق فى كلامى ولا لاْ
اكيد كل واحده مننا ابنها اوبنتها عدت على هذا السن أو هتعدى أو ما زالت فيه
انا بصراحه محتاجه نصيحه
بنتى عندها 13 سنه بقت زى القمر وشكلها بقى انسه
وبدأت تعمل لنفسها شخصيه معينه وطبعا ممكن تبدى برأيها فى مواضيع بحماس وتتمنى ان رأيها يؤخذ به
ويا سلاممممممممممممممممممممممم لو حد تجاهلها الدنيا تقوم وما تقعدش
ويا سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام لو حد غلطها
تبقى هى على طول مضطهده وما فيش حد بيحبها
وطبعا نعم وحاضر قلت جددددددددددددددا لان دايما يكون فى جدال
واما اكلمها فى موضوع لالالالالالالالالالالالالالالالازم تقنعنى برأيها
بالعافيه طبعا يعنى ( بمزاجك أ, مش بمزاجك ) هتقتنعى يعنى قتتنعى
طبعا كل ده شىء طبيعى لسنها
نيجى لامها انا طبعا
بصراحه انا سعيده جدا ان بنتى بدأت بتكبر
واوقات كتير انا وهى بنتفق على رأى واحد خصوصا اما يكون فى موضوع شخصى بالنسبه لها حتى لو الموضوع ده فى اى شىء خطأ بكون فى منتهى البرود لكى اخذ منها كل ما بداخلها وهى تعودت تحكى لى عن كل صغيره وكبيره حتى لو غلطت
بس مشكلتى فى الاوقات الثانيه انى عصبيه جددددددددددددددددددا
وبنفعل جدددددددددددددا عندا تتمسك برأيها أو تجادل فى موضوع
او تحاول تقنعنى
وطبعا العنف مش مطلوب فى هذا السن بالذات
عايزه منكم نصيحه كيف التعامل مع هذا السن المتعب
علما بأنها ذكيه جداااااااا ومتفوقه فى دراستها دائما ولله الحمد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتافيت السكر
Admin
Admin


الجنسية :

عدد المساهمات : 1925
تاريخ التسجيل : 19/08/2009
العمر : 41
الموقع : في حضن غيمة

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الأحد أكتوبر 25, 2009 1:58 pm

شوفي يا ماو انا الاول حاولت اروح النت واشوفلك حاجة ارد فيها عليكي تكون على اساس علمي وكل اللي قراته بصراحة ما عبر عن وجهة نظري اللي انا مقتنعه فيها بشدة... وانشالله انها تفيدك شوفي يا مانو انا حسيت انه لنت انسانة متدينه من تعاملي معك وتعرفي كويس في دينك... هو ده الجواب على كل سؤال في ديننا اجابة على كل معضلة تواجهيها في حياتك واصلا في الدين الاسلامي لا يوجد مسمى مرحلة المراهقة بل هي مفهوم دخيل علينا... يعني ملا احنا نربي اولادنا على الصلاة والصوم ومحبة الخالق واتباع سنة نبيه هينحرف ازاي ولا هيتبع اصحاب السوء ازاي ولا يتعبنا من اصله ازاي.. وانا بقولك بالنسبة لبنتك هي لسه في المرحلة الثانية من المراهقة حسب العلم الغربي يعني تقدري تسيطري على الوضع بسهولة وتكسبيها شوفي يا مانو لما تكون اجابتك ماخوذة من الدين وبطريقة سلسة ومحببة ليس فيها ضغط ولا فرض راي هتقدري تسكتيها خالص ولا تقدر تناقشك.. يعني اي حاجة تطلبها منك او تناقشك فيها ردي عليها رد ماخوذ من الدين وشوفي هو الدين قال ايه في خصوص الحاجة اللي بتتناقشوا فيها وردي عليها هتلاقي شوية شوية انه هي قلت حدة نقاشاتها معك وقلت عصبيتك وقدرتي تسيطري على الوضع مع الوقت وصدقيني يا قلبي لما هي تتضبط على الطريقة دي هتلاقي باقي اخواتها لوحدهم لما يوصلوا المرحلة دي بيقلدوها وبيعملوا زي ما عملت وبيتناقشوا معاكي على نفس الاساس يعني ابتدي صح ترتاحي باقي عمرك

انا بصراحة ده اسلوبي مع بنتي مع انها لسه يادوب 8 سنين ومه اني كمان مش ضليعه في الدين زي حضرتك يعني يادوب لسه بحبو.. بس من الاول انا عارفة انه في الدين اجابة لكل حاجة وبجاوب بنتي ومرات كتير مش بتفهم علي انا بقول ايه بس تعرف اني بقول الصح وصدقيني لما اجاوبها بمنطلق عصري واحاول اقنعها تفري قلبي في النقاش وتقعد تتكلم عشر ساعات وبمجرد ما اجاوبها الدين قال ايه في الحتة دي تسكت وهي صغيرة ولسه مش واعيه جدا.. اما بنتك فواعيه وفاهمة وكبيرة ماشاءالله عليها وهتتجاوب معاكي.. صدقيني جربي وهتلاقي انه امورك هديت جدا بنسبة كبيرة فوق ما تتخيلي.. ولا تنسي تشوفي هي اصحابها مين وتتعرفي عليهم وتحسسيهم انه مرحب فيهم بالبيت وتحاولي تقريب من تفكيرهم وتعرفي هي اخلاقهم عاملة ازاي.. معلش هتتعبي في الاول بس هترتاحي على طول معاها ومع باقي اخواتها..

يارب ما اكونش ثقيلة الظل في اجابتي وما اكونش طولت عليكي.. وارجو اني اكون افدتك من خبرتي القليلة.. مع حبي واحترامي لشخصك الكريم.. وبقول كلنا على هالدرب وهنوصل ليه ولازم نتسلح كويس ونحضر نفسنا.. عشان نطلع جيل فاهم ازاي يتعامل مع الحياة.. ودينه هو سلاحه

_________________


ليه لا ضعت من نفسي انا
القاني معاك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتافيت الملح
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 3921
تاريخ التسجيل : 18/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الأحد أكتوبر 25, 2009 2:32 pm

ابدعتي يا ستي الحجة يا سكرة يا مسكرة
انا من تجربتي مع اختي لاني انا ربيتها
امي ماتت وهي عندها 12 سنه تقريبا بسن بنتك تقريبا
كنت اولا واخيرا انا القدوة لها لانه الانسان بمراحل عمره الاولى بيحاول يدور على قدوة
فمتل ما بتعملي رح تعمل
ولما تتناقش معاكي بموضوع وتجاوبيها رح تدور بدماغها وتشوفك انتي بتتصرفي ازاي بهيك موقف
وانا بالطبع وانتي رح نكون افضل قدوة بحال التزامنا بالدين الاسلامي السلس المرن
وتبقى اجاباتنا مبنيه على اساس متين
والله يقدرك على تربيتها تربيه صالحة وتشوفيها عروسه جميله

_________________






الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مانو
زهرة جميلة
زهرة جميلة


الجنسية :

عدد المساهمات : 247
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 43

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الإثنين أكتوبر 26, 2009 8:49 am


والله يا سكره كل اللى انتى قولتيه ده بيحصل
فعلا بنتعامل من الدين
وبنتى ولله الحمد حفظه قران وبتصوم وتصلى وهى عندها 5 سنين
وانا اللى مختاره لها اصحابها من الحضانه
وهى بتنبسط لاختيارى
ومعوداها انها ما تسألش حد من اصحابها على اى موضوع هى مش عارفاه تسألنى انا وفعلا بجاوبها على كل شىء بصوره مبسطه تلائم سنها
وبتجيب لى مشاكل صجباتها انا بحلها لها
ما انا بقولك فى الموضوعات الشخصيه بتاعتها انا بكون فى منتهى البرود علشان اقدر اخد منها اللى انا عايزاه
بس المشكله انى عودتها اما يكون ليها حق تدافع عنه وديه حاجه مش وحشه
بس بتيجى على دماغى لانها بتابع هذا الاسلوب معى بالمناقشه طويلة المدى
وبعدين خلى بالك اسلوبك مع بنتك مش هينفع اما تكبر شويه لانها دلوقتى زى الملاك نعم وحاضر
ما انا كنت بقول زيك
اشكرك يا سكره على ردك الهائل


عدل سابقا من قبل مانو في الإثنين أكتوبر 26, 2009 9:04 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مانو
زهرة جميلة
زهرة جميلة


الجنسية :

عدد المساهمات : 247
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 43

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الإثنين أكتوبر 26, 2009 8:57 am

افادك الله يا فيتو يا عسل
يعنى الواحد لازم يعرف من اهل الخبره
بس ما تنكريش انك اوقات كنتى بتغلبى معاها
هو الحمد لله الموضوع مش مشكله اخلاقيه
الاخلاق واثقين منها والحمد لله
المشكله هى فى العند وعدم الاستجابه السريعه لطلباتنا
ما احنا اصلنا اتعودنا من صغرهم عل سمع الكلام من اول لحظه بدون نقاش
هى طبعا مشكله بسيطه بالنسبه لبنات ثانيه من سنها
اشكرك يا فيتو على النصيحه الجميله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مانو
زهرة جميلة
زهرة جميلة


الجنسية :

عدد المساهمات : 247
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 43

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   السبت أكتوبر 31, 2009 10:46 am

اللهم احفظ اولادنا واولاد المسلمين
وبناتنا وبنات المسلمين
واهديهم يا رب العالمين
اميــــــــــن
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مانو
زهرة جميلة
زهرة جميلة


الجنسية :

عدد المساهمات : 247
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 43

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   السبت أكتوبر 31, 2009 10:47 am

اللهم احفظ اولادنا واولاد المسلمين

وبناتنا وبنات المسلمين

واهديهم يا رب العالمين

اميــــــــــن
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتافيت السكر
Admin
Admin


الجنسية :

عدد المساهمات : 1925
تاريخ التسجيل : 19/08/2009
العمر : 41
الموقع : في حضن غيمة

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   السبت أكتوبر 31, 2009 10:17 pm

مشكورة يا مانو حبيبتي على استجابتك.. وانا فاهمة بالضبط انتي كنتي بتقولي ايه وعارفة انه مشكلتك معاها في العناد وانها تحب تفهم كل حاجة وتناقش وتاخد حقها قبل ما توافق عكس لما يكونوا اطفال بيسمعوا الكلام على طول.. انا فاهمة الكلام ده كله.. ولكن بقولك لما تلاقي انك خلاص مش عارفة تردي عليها ودي مواقف بتحصل معايا كتير وانا بتكلم عن بنت لسة ما طلعتش من البيضة مش عروسة جميلة زي بنتك.. لما تلاقي مش عارفة تقنعيها او تردي عليها انهي النقاش براي الاسلام في المسالة اللي بتتكلموا فيها.. كده ولا يمكن تلاقي حاجة تعاند فيها او تناقش ده المقصود ومهمتك ما شاء الله هتكون سهله بما انه هي متربية اصلا ع الدين والصلاة والصوم والعلم بتعاليم الاسلام يعني بالعكس ده كده ..هي مش هتناقشب عشان هتحس انه ما ينفعش تناقش بحاجة ربنا فصل فيها ورسولنا الكريم اتكلم فيها.. ده القصد ارجو اني اكون وصلت فكرتي

_________________


ليه لا ضعت من نفسي انا
القاني معاك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أم مرام
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 1018
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
الموقع : بعالم الحمية الرجيم

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الثلاثاء نوفمبر 03, 2009 2:52 am

جزاكم الله كل خير على الموضوع الحلو والردود الاحلى والمفيده كمان

_________________
http://ticker.7910.org/wa__135__03kv00000g41OXNsenw2MDU1MDFqZGF8eW91ciB0ZXh0.gif
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ام مكين
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 1083
تاريخ التسجيل : 24/08/2009
العمر : 37
الموقع : عالم الاحلام الوردية

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الأربعاء نوفمبر 04, 2009 7:54 pm

انا استفدت كتير من هل موضوع بنتي هلق لح تصير 10 سنين وانا دايما بحاول معها اني اكون صديقة اكتر من ام لكن في اوقات لازم اكون ام واوجهها لصح وللغلط ودين متل ما قالت مسكرة هو الاساس بس بس بدك طولي بالك لان هاد زمان صار صعب كتير الله يوفقها يارب وتفرحي فيها وتشوفيها باعلى مراتب وانا بنصحك بلدعاء لانو كتير مهم كمان وربنا الموفق في نهاية

_________________


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مانو
زهرة جميلة
زهرة جميلة


الجنسية :

عدد المساهمات : 247
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 43

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الإثنين نوفمبر 09, 2009 7:08 pm

اشكر يا ام مرام على مشاركتك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مانو
زهرة جميلة
زهرة جميلة


الجنسية :

عدد المساهمات : 247
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 43

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الإثنين نوفمبر 09, 2009 7:12 pm

وحشانى يا رنوش انتى فين ولا اقولك
بلاش اكدب انا اللى مختفيه
اشكرك على مشاركتك الجميله
وربنا يباركلك فى بنتك وتشوفيها عروسه جميله
ويرزقك بالولد الصالح
اميييييييييييييييييييييييين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مانو
زهرة جميلة
زهرة جميلة


الجنسية :

عدد المساهمات : 247
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 43

مُساهمةموضوع: حذف   الإثنين نوفمبر 09, 2009 7:17 pm



عدل سابقا من قبل مانو في الثلاثاء نوفمبر 10, 2009 12:50 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مانو
زهرة جميلة
زهرة جميلة


الجنسية :

عدد المساهمات : 247
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 43

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الإثنين نوفمبر 09, 2009 7:30 pm

اشكرك يا رنوش على مرورك
والله وحشانى جدا
مش عارفه الرد ده هيوصل ولا ايه
كل ماكتبلك رد مش بيتسجل مش عارفه ليه
ربنا يباركلك فى بنتك وتشوفيها احلى عروسه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
المهاجره الي ربها
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 537
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
الموقع : مملكتي الحبيبه ( بيتي )

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الثلاثاء نوفمبر 10, 2009 11:43 pm


بسم الله الرحمن الرحيم
**********
الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام علي أشرف الأنبياء والمرسلين ، سيدنا محمد وعلي آله وصحبه أجمعين ، ومن سلك طريقه وأهتدي بهديه الي يوم الدين .

الحبيبه الغاليه / مـــــــــــــانو
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته

قرأت موضوعك بكل عنايه ، لأنه فعلا مر أو يمر أو سيمر به أي بيت .... لذلك قررت أن أشارك الأخوات الفضليات في الرد
أولا : لو نظرنا لموضوعك سنعتبره عباره عن موضوع تعبير ، واذا أراد أي أنسان عمل موضوع تعبير ، لابد وأن يضع له عناصر ، وأسس وفي نطاقه وحدوده ، ويبدأ تنفيذ آلية كل عنصر علي حده .. ليتم عمل الموضوع في أبدع صوره .
وعناصر موضوعك هي كالآتي : ـــ

الثقه المتبادله ... التقرب من بعضكما البعض ... الصداقه ... الحوار الهادف والبناء ... تقريب وجهات النظر أثناء الحوار ... عدم الدخول في الممنوع أثناء سير أي نقاش أو حوار .

واذا تعرضنا لهذا فأني أقول لك الآتي : ــ
لابد من اعطاء البنت الثقه الكامله في شخصيتها لتكون كتاب مفتوح لك تقرأين ما بداخله أثناء النظر اليها ، حتي وأن لم تتحدث معك ، وهذا سيعود علي البنت بالنفع الكبير في بناء شخصيتها ، مع أحكام الرقابه علي تصرفاتها ، ومن هم صديقاتها ، دون شعورها ، وهنا يقع العبئ علي كاهلك فتفتشين في صديقاتها وسلوكهن ، وطبيعة ما تشاههده من اليفزيون ، وما تقرؤه من قصص وروايات ، وهل تقرأ القرآن وتصلي ، وما ميولها في أختيار ملابسها ,.... و ..... و ....و .... و.... وانتي تعلمين ماذا أقصد دون أن اشرح من رقابه ، فقد كنتي في يوم من الأيام بنتا وفي مثل سنها
ــ التقرب منها ، بأشعارك لها أنك صديقه وحبيبه ولست الأم التي تأمر وتنهي ، وهي الأداه التي تنفذ ، هنالك تفقد البنت شخصيتها وتكون حبيسه أوامر ونواهي والدتها ، وهذا يعود بالسلب طبعا عليها في المراحل المقبله ، لأنها وقتها ستكون منقاده وليست قائده ، بما تلقته منك من أوامر ونواهي ، وهذا خطأ . فلابد أن تكون قائده وليست منقاده ، لأنها مستقبلا ستقودزمام منزلها وحدها دون مشاركتك لها ، ولابد أن تنجح في تسير مركب حياتها مع زوجها مستقبلا دون تدخل من الآخرين . وكما يقول المثل الشعبي المصري ( أن كبر أبنك خويه ) أي كن له أخا . . فكوني لها أختا وصديقه وحبيبه . ولا تكون أما تأمرين وتنهين .
ــ الصداقه شئ عظيم لا بد أن تتوافر بينكما وفي أروع صورها . حتي تضمني أنها ستحكي لكي أدق ، أدق تفاصيل ما يحدث لها ( في المدرسه ، في الشارع ، في النادي ، في الشوبنج ، في رحله خلويه مع الصديقات ، في زيارة بعض الأقارب أو الصديقات ) علي عكس بعدك عنها ، وصدها ونهرها والأستخفاف بعقلها وتفاهة حديثها ، فأنتي بهذا تهدمي شخصية بنتك .
ــ عليك بالهدوء التام أثناء الحوار القائم بينكما ، وأستعمي لها وأنتي راسمه أبتسامه عريضه علي وجهك ، ولا تملي من سماع حديثها ، ودائما لاحظي الفرق العمري والسني بينكما ، وأيضا فرق الخبره ، فليس المطلوب منها حاليا أن تكون في مثل خبرتك وحنكتك وتفكيرك ، ودائما أفتحي المجال للحوار معها ، وأياك الأصطدام أو الدخول في نفق مظلم أثناء الحوار ، وأجعليه حوارا مفتوحا دائما , حتي يتكرر هذا الحوار منها مرات ومرات . وبهذا تكوني وقفتي علي ما يواجهها من صعوبات ومشاكل بسيطه . ويأتي دورك أنتي في تذليل هذه الصعوبات ، وحل تلك المشاكل صغيرة كانت أو كبيره
الأقتناع : وهو أن تسمعي منها وتقنعيها برأيك بدون زعل ، وتقوليلها ( مش أحنا صحاب ؟ وأتفقنا محدش يزعل من الثاني ؟ ) وتبدأي تقنيعيها بوجهة نظرك في أي موضوع تتحدثان فيه .... أما اذا كانت هي التي تحكي لك عن موضوع وتريد أقناعك ، وأنتي غير مقتنعه ، فلا تغلقي الحوار من جانبيك وأستمري حتي لو وصل الأمر لأنك تستجديها في أقناعك وهذا ليس عيبا ، المهم أن تفهمي كيف يكون تفكيرها

ولي كلمه أخيره أود أن أخبرك بها ، لا تخافي ولا تحزني . فأن أحسنتي تربيتها ونشأتها الاسلاميه الصحيحه وحثها علي أن تكون دائما وأبدا قريبه من الله ، وأتباع كتاب الله وسنة رسوله الكريم ، والمداومه علي الصلاة وقراءة القرآن ، وفعل الخيرات ، فقد نجحتي نجاحا منقطع النظير وما بعده نجاح ، ووصلتي بأبنتك الي بر الأمان .
وكوني أنتي القدوه والمثل ، ولا تكوني لها الشخص الذي تفر منه ولا تتجازب معه أطراف الحديث وذلك بالود والحب والأبتسامه والعطف .

وفقكما الله لما يحب ويرضي من صالح القول والعمل وهداها لك ، وجعلها قرة عينك ، وحفظها الله من كل مكروه وسوء ورفاق السوء ، الذين ضل سعيهم في الحياة الدنيا وهم يحسبون أنهم يحسنون صنعا .

أسفه جدا علي الأطاله / وربنا يخليهالك يا مــــــــــانو وتشوفيها عروسه في الكوشه مع أنسان يتقي الله فيها بعد أن تحقق المراكز العلميه الرفيعه

وتقبلي مروري وردي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مانو
زهرة جميلة
زهرة جميلة


الجنسية :

عدد المساهمات : 247
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 43

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الإثنين نوفمبر 16, 2009 1:45 pm

ربنا ما يحرمنيش من كلامك الجميل المفيد يا ام احمد
وبعدين يعنى انتى بتقولى اسفه على الاطاله
ازاى يعنى دى الاطاله ديه هى اللى فيها كل البهاريز
انا عارفه انك انتى اكتر واحده مرتى بالمرحله ديه
والله اول ما فكرت اكتب الموضوع فكرت فيكى وفى ردك اللى اكيد هيفيدنى
بس طمنينى ياترى المرحله ديه هتخلص امتى
بس انا عايزه اطمنك ان ولله الحمد انا مصاحبه بنتى جدا زى ماقرأتى فى الموضوع والحمد لله انها ما
بيجلهاش نوم لو مخبيه عنى حاجهالا اما تحكيهالى
بس انا كنت فاكره انها هتفضل طول عمرها نعم وحاضر من غير نقاش
بس واضح ان ده شىء صعب وجوده فى السن ده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
المهاجره الي ربها
مشرفة
مشرفة


الجنسية :

عدد المساهمات : 537
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
الموقع : مملكتي الحبيبه ( بيتي )

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الإثنين نوفمبر 16, 2009 2:11 pm

حبيبة قلبي / مــــــــــــــــانو

المرحله دي متقلقيش منها خالص ، بس عليك المتابعه في كل لحظه للأصحاب ، والصحبات ، للذي( الملبس ) ، للهوايات ، لخلوتها في حجرتها
حاجات كتيره ومتغيرات أكثر ، وده متقلقكيش منه خالص ، بس ياريت تكون من غير ما تحس البنت
ودائما تكلميها عن تجارب لناس وفشلت هذه التجارب ، لأنها بنيت عن طريق الخطأ ، وتجارب أخري جني أصحابها ثمار النجاح والهدي والتوفيق والتقدم العلمي لأنها بنيت وأسست علي أسس سليمه وناجحه ، (وما يظلم ربك أحدا ) . وبرهني علي ما تقولي من القرآن والسنه ، وقصص آل البيت والصحابه الكرام ، وسيدات الآسلام الأوائل ، وأن كنتي لا تذكري قصصهن . فالمكتبات مليئه بهذه الكتب ، وبأسعار زهيده جدا ، يمكنك شراؤها والآطلاع عليها وقصها علي أبنتك
أما ما ناحية ( نعم ، وحاضر ) متقلقيش خالص ، مش هتقول ...1 وهتعارضك كتير ، وأحيانا فكرك مش هيعجبها ، وهنا يجيئ دورك في توصيل المعلومه . لأنها حاليا تعيش فتره الاستقلاليه . وتكوين الشخصيه الخاصه بها ، فلا بد من مساعدتها في تكون شخصيه تتمتع بكل الصفات الحميده ، وتخلوا تماما من سوء الصفات ( كالكذب ، والأنانيه ، القسوه ، النفاق ، النميمه ، الشراسه ، الأنفراديه ، ) وغيرها ، وسوف تستمر هذه المرحله حتي 20 عاما من عمرها ، فلا تيأسي ، حتي تصلي بها الي بر الأمان وتعدي شخصيه مؤمنه ، تعتمد كلية علي نفسها ، وتدير شئونها بمفردها وتكون زوجة صالحه ، وقدوه لأبنائها أن شاء الله علميا واجتماعيا وأخلاقيا .
وربنا يبارك فيها ويحفظها من كل مكروه وسوء ، ويسترها ولا يفضحها ويزيده ولا ينقصها ، ويرزقها مستقبلا بزوجا ملتزما يتقي الله فيها ، ويحسن معاشرتها ، ويأخذ بيدها الي الجنه . وفقك الله وأياها لما يحب ويرضي من صالح القول والعمل

معلش في كل مره بطول عليكي .


عدل سابقا من قبل المهاجره الي ربها في الثلاثاء نوفمبر 17, 2009 1:56 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مانو
زهرة جميلة
زهرة جميلة


الجنسية :

عدد المساهمات : 247
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 43

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الإثنين نوفمبر 16, 2009 2:23 pm

علم وينفذ يا فندم
اشكرك يا قمر على النصائح الغاليه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فتافيت السكر
Admin
Admin


الجنسية :

عدد المساهمات : 1925
تاريخ التسجيل : 19/08/2009
العمر : 41
الموقع : في حضن غيمة

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الأحد نوفمبر 22, 2009 12:23 am

الله الله الله عليكي يا ست الستات يا ام احمد ماشاءالله ايه الرد الاكثر من رائع.. بجد انا استفدت جدا من كلامك.. وكل ما رددت به بدا خجول وبلا معنى.. انا مشدوهة بجد بكمية الثقافة والاخلاق العالية اللي عندك.. ربنا يباركلك في بناتك واولادك.ز يجعلهم بذور خير وصلاح.. ومانو الغالية ربنا يهديلك بنتك كمان وكمان .. ويخليها من اصلح الناس.. استمتعت جدا برد اختنا الغالية ام احمد...

سامحيني مانو ع المرور المتكرر.. بس ما قدرت اقاوم.ز ويلا فرصة احدف السلام عليكي وعلى روح قلبي ام احمد وع البنات الموجودين كلهم

_________________


ليه لا ضعت من نفسي انا
القاني معاك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مانو
زهرة جميلة
زهرة جميلة


الجنسية :

عدد المساهمات : 247
تاريخ التسجيل : 23/08/2009
العمر : 43

مُساهمةموضوع: رد: موضوع موجود فى كل بيت   الإثنين نوفمبر 23, 2009 5:27 pm

يا سلام يا ست المسكره
انتى ما تعرفيش ان مرورك على مواضيعى بيزدنى شرف
يا ست الكل
بصراحه انا طول عمرى ما كنتش اعرف حد اردنى
لكن والله انا دلوقتى بموت فى الاردن وناس الاردن
ربنا يخليكوا لينا يا اصل
انتو اصل الشهامه والله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
موضوع موجود فى كل بيت
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
زهرات الربيع :: المنتدي العام والدردشة :: المواضيع العامة والدردشة والشات-
انتقل الى: